Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Informovanost pacientů s diabetem 2. typu o svém onemocnění ve vybraném regionu
Jamborová, Veronika ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Bakalářská práce nazvaná Informovanost pacientů s diabetem 2. typu o svém onemocnění ve vybraném regionu, je rozdělena na dvě hlavní části. V teoretické části je zaměřena na charakteristiku onemocnění diabetes mellitus, dále pak především na diabetes mellitus 2. typu, včetně léčby a přidružených komplikací tohoto onemocnění. V praktické části jsem se zaměřila na zjišťování stavu informovanosti a znalostí diabetiků 2. typu z regionu Vysočina, a to diabetiků jak z blízkého okolí, tak z diabetologické ambulance nemocnice Nové Město na Moravě. Úroveň informovanosti v jednotlivých oblastech léčby jsem následně porovnávala s odpověďmi na otázky týkající se vlastního dodržování pravidel léčby. Na znalostní otázky odpovídali respondenti většinou správně, co se týče dodržování pravidel léčby, zde už byla situace horší. Nejlépe si respondenti vedli v oblasti sportu, nejhůře v dodržování diety. Velmi špatně si také vedli v otázkách týkajících se akutních komplikací. Správně bylo pouze cca 40 % odpovědí. Lepší znalosti měli pacienti v oblasti chronických komplikací. Zde byla správnost odpovědí 65 %. Posledním dílčím cílem bylo zjistit hlavní zdroj informací, kterým je zcela jednoznačně zdravotnický personál. KLÍČKOVÁ SLOVA diabetes mellitus 2. typu, informace, léčba, komplikace diabetu, civilizační choroba
Potravinářské využití konopného semene a jeho význam v racionální výživě člověka
OSINKOVÁ, Radka
Konopí seté (Cannabis sativaL.) patřilo již od pradávna k plodinám s širokým využitím v nejrůznějších odvětvích,od lékařství, textilního průmyslu a papírenství až po výrobu provazů či tětiv do luků. Díky své adaptabilitě a širokým možnostemuplatnění se konopí postupně rozšířilodo celého světa. Konopné semeno bylo v minulosti běžnou součástí jídelníčku především chudších lidí. Tato práce řeší potenciál využití konopného semene v potravinářství jako prevence nejrůznějších typů onemocnění,a to od zánětů či kožních problémů až po civilizační choroby, jako jsou kardiovaskulární či nádorová onemocnění. K hlavním tělu prospěšným látkám v těchto jednosemenných nažkách patří v závislosti na podmínkách pěstování a rozmanitosti odrůd přibližně 25 % bílkovin,28 % sacharidů, 6 % popelovin a 35 % vysoce kvalitního oleje. Významný je také obsah vitaminů E, C, B1, B2, B3 a B6, minerálních látek, především fosforu, draslíku, hořčíku, síry, vápníku, železa a zinku,či proteinů globulinu edestinu (65 %) a albuminu (33%), jež obsahují nutričně významné množství všech esenciálních aminokyselin nezbytných pro lidské zdraví. Konopná semena mají jeden z nejkvalitnějších rostlinných olejů,který obsahuje 80 % polynenasycených mastných kyselin a pouze kolem 10% nasycených mastných kyselin. Ideální poměr 3:1 pro lidský organismus představují v konopném semeni obsažené esenciální mastné kyseliny n-6 a n-3,gama-linolová(50-70%) a alfa-linolenová (15-25%)zvyšující jeho nutriční hodnotu. Semena jsou také dobrým zdrojem n-6 polynenasycené mastné kyseliny linolenové (1-6%), jež může být nápomocná při roztroušené skleróze či syndromu ADHD. Sortiment výrobků z konopného semene je neustále rozšiřován, příkladem mohou být oleje, mouky, müsli tyčinky, čokolády, těstoviny či konopný nápoj.
Životní styl pedagogů na vybraných školách
Mitáčková, Ivana ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Tématem této diplomové práce je životní styl pedagogů na vybraných školách. Pojednává se v ní tedy o problematice životního stylu na základních a středních školách z hlediska teorie i praxe. Teoretická část se zabývá pojmy zdraví, determinanty zdraví, životní styl, pohybová aktivita, výživa, duševní hygiena, civilizační choroby. V praktické části je proveden výzkum pomocí dotazníkového šetření. Hlavní cíl práce, zjistit, jaký životní styl mají pedagogové na vybraných školách, se podařilo naplnit. Bylo zjištěno, že pedagogové na vybraných školách ve Vlašimi, v Domažlicích, v Praze a Bělé nad Radbuzou se snaží žít zdravě, ačkoli ne každému zdravý životní styl vyhovuje. Na základě zjištěných výsledků byl vytvořen návrh na přednášku pro pedagogy, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: Životní styl, stravování, sport, obezita, pedagog, civilizační choroby
Pohybová aktivita seniorů s diabetes mellitus II. typu
TRAJKOVA, Andrea
Diplomová práce se zabývá tématem: "Pohybová aktivita seniorů s Diabetes Mellitus II. typu. V teoretické části jsou charakterizovány pojmy týkající se stáří, jeho projevů a zdravotních komplikací s ním spojených, onemocnění Diabetes Mellitus II. typu a pohybové aktivity, jako základní složky prevence a nefarmakologické léčby tohoto onemocnění. Praktická část práce je zaměřená na monitoring pohybových aktivit seniorů s diabetem mellitem II. typu. Ke sběru dat pro výzkum byl použit standardizovaný dotazníku IPAQ-long. Monitoring počtu kroků u vybrané skupiny byl realizován pomocí krokoměrů Yamax Digiwalker SW-700. Zjištěné výsledky byly analyzovány a porovnávány s doporučením pro pohybovou aktivitu.
Využití metod výuky v ošetřovatelské praxi se zaměřením na prevenci civilizačních chorob
DUBOVÁ, Marie
Civilizační choroby jsou ty, které v daném čase provázejí danou společnost. Nejlepší ?léčbou? civilizačních chorob je jejich prevence, kterou lze dosáhnout v ošetřovatelské praxi s využitím vhodné metody výuky. Mezi skupinu civilizačních chorob patří i zubní kaz. Nejnovější studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětské populace. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů ve spolupráci s rodiči dětí. Role všeobecné sestry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná, zahrnuje výchovné činnosti. Tato diplomová práce je zaměřena na využití vhodné metody výuky v ošetřovatelské praxi v prevenci civilizační choroby, zubního kazu. Cílem této práce bylo zhodnotit efekt preventivního programu ?Zdravý zoubek? u dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí proškolených programem. K naplnění cílů práce jsme využili techniku metodologické triangulace, která umožnila zkoumat daný jev různými metodami. Dotazník pro rodiče a pro děti, rozhovory s dětmi a přímé pozorování dětí, při čistění zubů. Dotazník pro rodiče a pro děti byl složen z 6 uzavřených otázek, které se týkaly problematiky prevence zubního kazu. Dotazníky byly anonymní a byly sestaveny pouze pro účely této práce. Dětem byly dotazníky distribuovány s písemným souhlasem rodičů. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření rodičů byli zařazeni rodiče dětí mateřských škol a základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, vráceno bylo 128 (98%) vyplněných dotazníků, vyřazeny nebyly žádné. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření dětí byli zařazeni děti mateřských škol a 1. stupně základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo dotazováno se souhlasem rodičů 24 dětí z mateřské školy a 108 dětí z 1. stupně základních škol. Pro zpracování bylo celkem zařazeno 132 (100%) dotazníků. Výsledky jsme vyhodnotili pomocí grafů programem Microsoft Excel. Pro ověření hypotéz, jsme použili test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Pro semistrukturované rozhovory s dětmi bylo vytvořeno schéma otázek. Ústředním tématem rozhovoru byl zubní kaz a jeho prevence. Rozhovor s dětmi byl proveden s písemným souhlasem rodiče a byl anonymní. Přímé pozorování dětí, při čistění zubů se týkalo způsobu a pořadí čištění zubů. Bylo zaznamenáno do záznamového archu, s fotodokumentací se souhlasem rodiče respondenta. Výzkumný soubor pro kvalitativní šetření tvořilo 10 dětí. 5 dětí z mateřské školy v Jindřichově Hradci a 5 dětí z 1. stupně základní školy v Jindřichově Hradci. Získaná data byla zpracována do diagramů ve SmartArtu a tabulek pomocí programu Microsoft Office Word 2007. Výsledky výzkumného šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a dovedností v prevenci zubního kazu u dětí. Ukázaly pozitivní vliv využití vhodné metody výuky v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Přispěly ke zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.